Patrycja Pałka: Reklama handlowa w dawnym Krakowie. Praktyki komunikacyjne, Kraków, Księgarnia Akademicka, 2022.

Termin: 22.06.2022

Książka stanowi oryginalne, bogate i wieloaspektowe opracowanie tematu, który do tej pory nie był przedmiotem monograficznego ujęcia z językoznawczej perspektywy. Praca autorstwa Patrycji Pałki lukę tę w znakomity sposób wypełnia. […] Niewątpliwie bardzo mocnym atutem pracy jest zgromadzony przez Autorkę oryginalny, obszerny i zróżnicowany materiał badawczy, który do tej pory nie podlegał językoznawczemu opisowi. […] Wartości zgromadzonego przez p. Pałkę materiału nie można rozpatrywać wyłącznie w kategoriach ilościowych. Na podkreślenie zasługuje przede wszystkim zróżnicowanie korpusu źródeł i jego specyfika. Autorka przedmiotem oglądu uczyniła bowiem nie tylko – brane zazwyczaj pod uwagę w opracowaniach dotyczących reklamy – ogłoszenia w prasie, plakaty czy ulotki reklamowe, ale też różnego rodzaju elementy kultury materialnej, niezwykle rzadko stanowiące materię badawczą w naukowych opracowaniach, zwłaszcza w dyscyplinie językoznawstwo, m.in. opakowania, pudełka, torebki na towar, papier firmowy, koperty, nalepki, rachunki, noty, cenniki, karty pocztowe, różnego rodzaju pisma. Należy podkreślić szczególną dociekliwość krakowskiej Badaczki w wyszukiwaniu dokumentów związanych z realiami handlowymi i rozwojem reklamy w dawnym Krakowie, czemu służyły też kontakty ze specjalistami ze świata kultury i biznesu.
[…] Na uznanie zasługuje wybór metodologicznych podstaw opracowania, Autorka przyjęła bowiem w opracowaniu ujęcie dyskursywne, które daje możliwość całościowego opisu zjawiska reklamy jako zespołu praktyk komunikacyjnych określonej zbiorowości, z uwzględnieniem jej potrzeb, celów, wartości i działań, a także zależności od historyczno-gospodarczo-społecznych uwarunkowań.
[…] Dzięki umiejętnemu wykorzystaniu danych z rozmaitych źródeł i opracowań przedstawione w monografii treści daleko wykraczają poza analizę materiału badawczego. Autorka omawia bowiem rozległe konteksty wybranej tematyki, wykazując przy tym niezwykłą szczegółowość, wręcz drobiazgowość opisu, przy równoczesnej umiejętności syntetycznego ujęcia. Łącząc wiele rozmaitych danych z różnorodnych dziedzin wiedzy i subdyscyplin językoznawczych, Badaczka prowadzi jednak spójny i klarowny wywód naukowy, dążąc do holistycznego ujęcia omawianej problematyki. Dzięki temu monografia stanowi niezwykle bogate treściowo, wieloaspektowe opracowanie dyskursu reklamowego w początkowych etapach jego rozwoju. Pokazuje skalę tego zjawiska w omawianym okresie i przeobrażenia, które się w nim dokonały, przy uwzględnieniu wszystkich elementów sytuacji komunikacyjnej, a także uwarunkowań społecznych i gospodarczych.

Z recenzji dr hab. Ewy Młynarczyk, prof. UP

Data opublikowania: 22.06.2022
Osoba publikująca: Janusz Smulski